loading...
مجله ی آموزشی خانواده|آموزش|مرجع آموزش اران
مجله ی آموزشی خانواده بازدید : 233 پنجشنبه 11 دی 1393 نظرات (0)

آموزش در انتخاب تبلت اندرویدی

اگر از محصولات اپل صرف نظر کنیم، رقابت تبلت ها بر اساس دو سیستم عامل آندروید و ویندوز در جریان است. محصولات مبتنی بر ویندوز داراي قیمت بالایی هستند و در حال حاضر ارزان ترین آنها بالاي دو میلیون تومان است. در مقابل تبلت هاي آندرویدي داراي قیمت منطقی تري هستند و حتی با بودجه زیر 500 هزار تومان نیز می توان یکی از آنها را انتخاب کرد.

ملاك اول به اندازه صفحه نمایش دقت کنید
تبلت هاي آندرویدي داراي اندازه هایی بین 5 تا 11 اینچ هستند اما دو سایز 7 و 10 اینچ طرفداران بیشتري دارند. تبلت هاي هفت اینچی به علت اندازه کوچک ، داراي قدرت حمل بالایی هستند و غالبا براي کار با اینترنت و اسناد متنی استفاده می شوند. این تبلت ها با توجه به مشخصات فنی خود توانایی بازيرو پخش فیلم را هم دارند و اگر اندازه صفحه نمایش یک عامل محدودکننده نباشد تفاوتی بین آنها و سایر تبلت ها از نظر کارایی نیست.
گروه تبلت هاي 10 اینچی اندازه نمایشگر بزرگ تري دارند و به همین دلیل جابه جایی آنها با محدودیت هاي بیشتري مواجه است اما گسترش محدوده صفحه نمایش باعث شده تا کاربردهایی مانند فیلم، بازي و برخی کارهاي گرافیکی روي آنها بهتر انجام شود.

ملاك دوم مشخصات فنی مهم است
تبلت ها براي اجراي همزمان چند برنامه، محدودیت بیشتري نسبت به رایانه ها دارند و توان گرافیکی آنها نیز هنوز ابتدایی و ساده است. در نتیجه در مقایسه با رایانه ها انتخاب مواردي مثل فرکانس، تعداد هسته هاي پردازشی، حافظه و فضاي ذخیره سازي باید با توجه بیشتري انجام شود. با وجود اینکه مشخصات فنی کاملا با کاربرد دستگاه ارتباط دارد اما می توان توصیه هایی را فارغ از نام ها و مدل ها، براي انتخاب بهتر مطرح کرد.
پردازنده هایی که داراي دو یا چند هسته پردازشی هستند می توانند کارایی بهتري حین اجراي برنامه ها داشته باشند ضمن اینکه توان عملیاتی بالاي یک گیگاهرتز نیز در سرعت دستگاه موثر است. پس می توان گفت براي اجراي اغلب برنامه هاي آندرویدي، یک پردازنده با دو هسته پردازشی و فرکانس یک گیگاهرتز یا مدل هاي قوي تر مناسب هستند. این موضوع به طور مستقیم روي قیمت تاثیرگذار خواهد بود.

حافظه موقت یا رم در تبلت ها مشخص می کند چه تعداد برنامه و با چه سرعتی می توانند اجرا شوند. در آندروید برخی پردازش ها در زمینه سیستم عامل در حال اجرا هستند و برخی دیگر نیز به صورت آماده منتظر فرمان می مانند تا با سرعت بیشتري اجرا شوند. پس هر چقدر رم بالاتر باشد کارایی دستگاه نیز بهتر خواهد بود.
سه سطح حافظه در تبلت رایج است که شامل ظرفیت هاي 512 مگابایت، یک و دو گیگابایت می شود. اغلب مدل هاي ارزان قیمت داراي 512 مگابایت ظرفیت هستند که قسمتی از آن براي سیستم عامل و قسمت دیگر براي نرم افزارها است. این ظرفیت اگرچه براي گوشی هاي موبایل و کاربردهاي ساده مانند مرور وب مناسب است اما محدودیت هاي بیشتري نسبت به سایر ظرفیت ها دارد.
حافظه هاي یک گیگابایتی براي اغلب نیازهاي کاربران مناسب هستند و از طرف دیگر تاثیر آنها روي افزایش قیمت دستگاه زیاد نیست. حافظه هاي دو گیگابایتی نیز براي تبلت هایی توصیه می شوند که برنامه هاي سنگین مانند بازي ها را اجرا می کنند. توجه داشته باشید این توصیه ها کاملا عمومی هستند و می توانند با توجه به نیاز افراد و کاربردي که تبلت براي آنها دارد متفاوت باشند.

ملاك سوم ظرفیت ذخیره سازي بیشتر بهتر است
تمام تبلت ها از کارت حافظه پشتیبانی نمی کنند و برخی از آنها صرفا حافظه داخلی در اختیار کاربر قرار می دهند. اگر تبلتی با ظرفیت پایین مثلا هشت گیگابایت انتخاب می کنید لازم است که تبلت از کارت هاي حافظه مانند میکرو SD نیز پشتیبانی کند، در غیر این صورت، در آینده با محدودیت هاي زیادي مواجه خواهید شد.

ملاك چهارم کیفیت نمایشگر چقدر تاثیرگذار است؟
موضوع اصلی در انتخاب نمایشگر وضوح آن است. در تبلت ها سه سایز مختلف براي صفحه نمایش بیشترین کاربرد را دارد .اندازه نخست که بیشتر در تبلت هاي ارزان قیمت استفاده می شود 480 در 800 نقطه است. این وضوح براي نمایش متن مناسب است اما براي محتواي گرافیکی مانند فیلم، عکس و بازي کیفیت پایینی دارد.

وضوح متوسط که می توان به عنوان یک سطح قابل قبول براي نمایشگر تبلت ها مطرح کرد 600 در 1024 نقطه است. در این وضوح کیفیت تصاویر در سطح مطلوبی است و می توان تصاویر را با جزئیات بیشتري مشاهده کرد.
رده سوم از وضوح تصویر که در تبلت هاي گران قیمت دیده می شود 800 در 1280 نقطه است. در این اندازه تصاویر کیفیت بهتري دارند و جزئیات مانند رنگ و نور به نمایش تصویر کمک می کند. اگر بودجه محدودي دارید چاره اي جز انتخاب وضوح پایین نیست اما اگر می توانید این بودجه را ارتقا دهید تبلتی انتخاب کنید که حداقل داراي وضوح 600 در 1024 نقطه باشد.
یکی دیگر از مواردي که در مورد نمایشگرها می توان گفت نوع پنل آنها است. برخی نمایشگرها از نوع LCD ساده هستند و برخی دیگر از نور LED براي پس زمینه استفاده می کنند که علاوه بر افزایش کنتراست می تواند در افزایش عمر باتري نیز موثر باشد. پنل ها از فناوري هاي افزایش کیفیت تصویر مانند IPS نیز استفاده می کنند. به عنوان مثال وجود IPS نسل دوم می تواند تاثیر زیادي در مشاهده تصاویر داشته باشد.

ملاك پنجم یک طراحی خوب چه مزایایی دارد؟
طراحی تبلت کاملا به سلیقه افراد بستگی دارد. عده اي معتقدند لبه ها و حاشیه هاي باریک، ظرافت بیشتري دارد و عده اي دیگر این موضوع را ناخوشایند می دانند زیرا باعث می شود تبلت در یک دست تعادل نداشته باشد. با این وجود هر چقدر دستگاه سبک تر و باریک تر باشد ظرافت بیشتري به عنوان یک همراه حرفه اي دارد. در مورد سایر ویژگی ها می توان گفت نحوه و محل قرارگیري دکمه ها و پورت ها، وزن دستگاه، پوشش بدنه و ظرافت حاشیه ها از موضوعاتی هستند که می توان هنگام خرید به آن توجه کرد.

اغلب تبلت ها با بدنه مشکی رنگ تولید می شوند ولی برخی از مدل ها داراي رنگ هاي متفاوتی هستند. به عنوان مثال Nexus با پوشش بیرونی قهوه اي تیره، برخی ترنسفورمرها با رنگ بژ و چند مدل سامسونگ به رنگ سفید هستند. اغلب برندهاي معتبر، تنوع رنگ زیادي براي تبلت هاي خود در نظر نمی گیرند.

ملاك ششم امکانات ارتباطاتی بیشتر؛ کارآیی بیشتر
تبلت ها بدون قابلیت هاي ارتباطی کاربردهاي حرفه اي خود را از دست می دهند. ارتباط با شبکه در این محصولات از طریق وایرلس برقرار می شود و تقریبا تمام مدل هاي موجود در بازار از وایرلس هاي سازگار پشتیبانی می کنند. این شیوه سرعت و پوشش بیشتري نسبت به استانداردهاي قبلی دارد. برخی از تبلت ها از سیم کارت پشتیبانی می کنند و می توانید دسترسی به اینترنت در حین حرکت را تجربه کنید. در غیر این صورت استفاده اینترنت فقط محدود به مکان هایی خواهد شد که داراي پوشش وایرلس هستند. اینترنت از طریق سیم کارت نیز به دو شیوه عرضه می شود؛ اپراتورهاي همراه اول و ایرانسل از فناوري هاي نسل دوم پشتیبانی می کنند و اپراتور سوم نیز می تواند روي بستر 3g خدمات دهد. برخلاف شبکه وایرلس که در تمام مدل ها دیده می شود بلوتوث در تبلت ها گستردگی کمتري دارد و در آنها فراگیر نیست.

یکی از راه حل هایی که براي حل دسترسی به اینترنت در تبلت هاي بدون سیم کارت وجود دارد استفاده از مودم هایی است که از طریق درگاه میکرو USB به تبلت متصل می شوند و می توانند اینترنت را دریافت کنند. این مودم ها انواع گوناگونی دارند و سازگاري آنها با تبلت از مواردي است که ممکن است کارایی آنها را با مشکل مواجه کند. توصیه می شود این موضوع را به عنوان یک راه حل جانبی در نظر بگیرید زیرا احتمال ناسازگاري با دستگاه وجود دارد.

مسیریاب یکی دیگر از امکاناتی است که هنگام انتخاب باید به آن توجه کنید. برخی از تبلت ها از GPS پشتیبانی می کنند و معمولا مدل هاي ارزان قیمت فاقد این ویژگی هستند. تراشه هایی که براي GPS نیز استفاده می شوند داراي انواع مختلفی هستند و برخی از آنها در ارتباط با ماهواره و حفظ آن مشکل دارند. این موضوع در تبلت هاي گران کمتر دیده می شود و متاسفانه تا زمانی که از دستگاه استفاده نکنید پی به کارایی GPS نخواهید برد. اگر مسیریابی یکی از فعالیت هاي کلیدي براي تبلت است بهتر است قبل از خرید دستگاه به دنبال تجربه هاي کاربري و اطمینان از عملکرد آن باشید.

ملاك هفتم کدام برند بهتر است؟
در شرایط فعلی که مدل هاي ارزان قیمت نام هاي شناخته شده با قیمت یک مدل حرفه اي از دیگر برندها به فروش می رسد، می توانید انتخاب خود را بر اساس مشخصات فنی محصول انجام دهید. در حوزه برندها، ایسوس و سامسونگ داراي اعتبار قابل قبولی هستند و می توان یک محصول قدرتمند از گروه گلکسی، نکسوز یا ترنسفورمر را انتخاب کرد.
دسته دوم از تبلت ها داراي نام هایی هستند که کمتر شناخته شده اند که با قیمت پایین تري به فروش می رسند اما هنگام انتخاب آنها باید به مشخصات فنی
توجه داشته باشید. یک پردازنده دوهسته اي توان اجراي اغلب برنامه ها را تضمین می کند و وضوح تصویر بالاي 800 پیکسل نیز کیفیت مناسبی براي مشاهده
فیلم و تصویر دارد. به این ترتیب می توانید در مورد امکانات دستگاه نیز با توجه به نیاز خود هزینه کنید. دسته سوم تبلت هایی هستند که کیفیت و کارایی قدرتمندي ندارند اما قیمت پایین آنها، تمایل زیادي براي خرید ایجاد می کند.


مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اسپانسر مالی

درباره ما
مجله ی آموزشی خانواده سرشار از مطالب آموزشی برای هموطنان عزیز میباشد..
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 44
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 9
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 28
  • آی پی دیروز : 8
  • بازدید امروز : 31
  • باردید دیروز : 138
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 672
  • بازدید ماه : 672
  • بازدید سال : 14,097
  • بازدید کلی : 149,578
  • تبلیغات